enestaaende


Det kan varmt anbefales.

Det har været rigtig fint, at der var et "før forløb" på skolen,
et "under forløb" i kirken og et "efter forløb" på skolen.

.



AGNETHE MADSBØLL

LÆRER, TINGSTRUP SKOLE

ENESTÅENDE

sensorisk teater og

Jesper Wung-Sung-novelle


Hvad betyder det at være enestående? Føles det godt at være enestående, eller er det noget, man helst vil undgå? Kan enestående betyde, at man står ene (og måske alene) uden for fællesskabet? Har det noget at gøre med en særlig god præstation? Eller er man allerede enestående uanset hvad?


I dette forløb skal eleverne med sanserne, gennem filosofiske samtaler og i mødet med litteratur og billeder undersøge forskellige betydninger af det at være ENE-STÅENDE.


Inspireret af sensorisk teater og i samarbejde med scenekunstner Betina Birkjær er der tilrettelagt et helt særligt besøg i kirken. Her møder eleverne forskellige fortællinger og sanseoplevelser, der alle har med det enestående at gøre, og som kan være med til at åbne for filosofiske samtaler.


Forfatteren Jesper Wung-Sung har skrevet en ny novelle til dette undervisningsforløb. I novellen Ottoseen bliver drengen Otto imponeret af den jævnaldrende Victors enestående perfekte liv på de sociale medier. Otto opretter en falsk profil, hvor han fremstår som alt det, han ville ønske, han var: stærk, populær, flot og klog. Men en dag spørger Victor, om de skal mødes ­­­– sådan i virkeligheden…


Derudover arbejder eleverne med den bibelske fortælling om Peter, der så gerne ville være den bedste blandt Jesus’ disciple, men svigter Jesus i det afgørende øjeblik. Alligevel får Peter at vide, at han er enestående.


Tilmeldte lærere modtager ny novelle af Jesper Wung-Sung, adgang til hjemmeside, undervisningsvejledning og invitation til sansebesøg i kirken.



Målgruppe: 5. - 6. klasse

Fag: Kristendomskundskab og dansk

Projektperiode: Uge 36 - 41 2023

Varighed: 2 lektioners kirkebesøg og 4 - 8 lektioner i klassen

Min 6. klasse har deltaget i projekt Enestående. Projektet passer meget fint til en 6. klasse, og de 12 timer, der er afsat, er passende. Det kan varmt anbefales. Det har været rigtig fint, at der var et "før forløb" på skolen, et "under forløb" i kirken og et "efter forløb" på skolen. Det har gjort det interessant for eleverne, at vi arbejdede hen imod noget praktisk ud af huset. Jeg har brugt både dansk- og kristendomstimer til det, da det er et fint tværfagligt forløb med både etik, novellelæsning og perspektivering til bibelske fortællinger og græsk mytologi.


Agnethe Madsbøll, Tingstrup Skole

343297628_1547265219017161_6495811748353680268_n
342901176_1691844267931589_4489179664523492252_n
343296161_1664702207297815_4937343037268767323_n
343233379_184352034522053_841528912446692126_n (1)
342975913_620064619687117_8903871231288160368_n
343294352_118695864510611_7960887700760624991_n (1)
343301275_688549233042693_6744938814611580323_n
343233334_250568264091619_2165050293335479978_n (1)
342901184_1934603926885511_1332726501849850237_n

Billede fra sensorisk teater i Øsløs kirke med elever fra Vejlernes Naturfriskole, taget af læreren Ditte.