skrot

Gennem gammelt kasseret jern, stål, blik og mange dingenotter  appelleres der til elevernes fantasi og kreativitet, så de føler det abstrakte bliver helt konkret.



LENE RASK

LÆRER, TINGSTRUP SKOLE

SKROT-SKULPTUR
om ordet gud


Der er aldrig nogen, som har set Gud, men alle kender ordet gud; og møder det typisk tidligt i deres liv. Fantasien får forholdsvis frit spil, når vi skal danne os gudsbilleder, og forskning viser at børn netop bruger tanker om gud og andre religiøse spekulationer til at placere sig selv i rum og tid (Robert Cole: The Spiritual Life of Children, 1990).


Projektet Skrot-skulptur om ordet gud hjælper eleverne med at forme og samtale om gudsforestillinger Dermed røres de dybeste lag i kristendomsfaget, velvidende at man aldrig blive færdig med at undersøge gudsbilleder.


Konsulenten og en stor kasse med gammelt skrot, dimser, dingenoter og diverse besøger klassen og lader elevernes hænder forme deres møde med ordet gud, før de gør sig tanker om, hvem og hvad Gud er. Vi leger og skaber, før vi tænker og taler sammen.


Der er udarbejdet et undervisningsmateriale, der arbejder videre med grundlæggende spørgsmål om gud som begreb, gud i religionerne og især de utallige gudsmetaforer, der står skrevet i bibelen. Materialet kan rekvieres [her].


Der er nødvendigt, at vi har adgang til et værksted; helst billedkunst. Desuden er det vigtigt, at eleverne den dag tager tøj på, som gerne må blive beskidt - for beskidte bliver vi alle sammen af rust og olierester; skrottet stammer fra en lokal smed.


Målgruppen: 4. - 6. klasse
Fag: Kristendom og billedkunst
Varighed: 4 lektioner på samme dag

Projektperiode: Uge 43 2023, uge 6 og uge 15 2024.


Projektet er inspireret af bogen SKROT GUD af Julie Dufour Wiese og Serine Sinding Yde, Religionspædagogisk Forlag 2011

 

IMG_4460
IMG_4468
IMG_4457
IMG_4450
IMG_4461
IMG_4463
IMG_4465
123697023_3567508643291919_4602105905049576673_n
123581713_3567508943291889_191396777719004134_n
123647476_3567508433291940_7593436409475433794_n
IMG_6847b
123764223_3567508709958579_1835598243378677800_n
IMG_1751
IMG_1797
IMG_1741
IMG_1750
IMG_1769
IMG_1787
IMG_1795
IMG_1747
IMG_1736

”Skrot Gud” er en forfriskende anderledes måde at lære eleverne om noget så abstrakt som gudsbegrebet. Gennem gammelt kasseret jern, stål, blik og mange dingenotter  appelleres der til elevernes fantasi og kreativitet, så de føler det abstrakte bliver helt konkret.

Min klasse var ”flyvende” og det var en fornøjelse at se deres færdige produkter.

Deres reaktion var: ”Det var mega sjovt.”


Lene Rask
Tingstrup skole

Billedet...

her viser et kunstværk, som en pige fra Koldby skole har skabt. Først valgte hun skrot fra den bunke, som konsulenten havde med. Så begyndte hun at samle sit værk, og lidt efter lidt dukkede tanker og betydninger op i hende. Først da værket var færdigt, begyndte hun at bruge sproget til at forklare, hvad det forestiller. Det er noget med evighed. Måske fire døre ind til evigheden. Noget med paradis og tid.