venskab

Her havde eleverne samtalesalon med samtalekort om venskab. De var meget optagede af de dilemmaer, de blev præsenteret for - "Kan man være ven med én, man aldrig har set" - "Kan man være ven med én, der stjæler?"

LONE EKMANN
LÆRER, ØSTER JØLBY SKOLE

VENSKAB

rum for undren


Projektet introducerer filosofiske samtaler i klassen ved hjælp af øvelser og et materiale fra netværket Rum for undren, der faciliterer skolers arbejde med filosofi og børn.


Materialet består af samtalekort med filosofiske udsagn, som anvendes til en samtalesalon; se mere [her]. Derudover medbringer konsulenten en kuffert med øvelser, lege og refleksioner. Der er fx kropslige øvelser, dilemmaspil og lege hentet fra teaterpædagogikken.


Der er udarbejdet et undervisningsmateriale om Venskab, rum for undren, som kan rekvireres [her]


Hvis man har interesse for filosofiske samtaler med børn, kan man med fordel læse Louise Nabe-Nielsens fremragende artikel om emnet [her].




Målgruppe: 4. - 6. klasse
Fag: Kristendomskundskab og dansk
Varighed: 2 lektioner





 


Nedenfor kan du se noget af indholdet i kufferten, som bliver brugt i projektet.

Stemningsfulde fotos
Stemningsfulde fotos
Refleksion
Refleksion
Samtalesalon
Samtalesalon
JA eller NEJ
JA eller NEJ
Posen med påstande
Posen med påstande
Dilemmaspil
Dilemmaspil

I forbindelse med emnet "Venskab" havde 4. klasse besøg af Svende Grøn, som lavede et 2 timers forløb med klassen. Her havde eleverne samtalesalon med samtalekort om venskab. De var meget optagede af de dilemmaer, de blev præsenteret for - "Kan man være ven med én, man aldrig har set" - Kan man være ven med én, der stjæler?  Eleverne var under forløbet også fysisk aktive. Svende havde en rigtig god kontakt med eleverne. Projektet Venskab, rum for undren kan varmt anbefales.


Lone Ekmann
Øster Jølby skole